Przejdź do menu głównego Przejdź do menu dodatkowego Przejdź do treści Mapa serwisu

I Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Śląskich w Rybniku I Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Śląskich w Rybniku JuFeNalia – Marek Twaróg o fake newsach

JuFeNalia – Marek Twaróg o fake newsach

W piątek 1 grudnia 2017 roku w naszej szkole odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Jubileuszowego Festiwalu Nauki 2017/18, czyli JuFeNalia.

Tym razem w progach naszej szkoły zagościł redaktor naczelny ?Dziennika Zachodniego? oraz ?Strefy Biznesu?, a także absolwent Powstańców ? pan Marek Twaróg. Wykład nosił tytuł ?Era fake news, czyli w co wierzyć??, a poruszał znaczący w dzisiejszych czasach temat manipulacji medialnej.

Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 8:50 w auli szkolnej. Główny temat wykładu został podzielony na trzy punkty. Pierwszy z nich, czyli manipulacja mediami, przybliżył nam sposoby, w jakie wszelakie partie polityczne, korporacje wpływają na informacje płynące z odbiorników telewizyjnych, radiowych, bądź Internetu, działające na ich korzyść, a także niekorzyść konkurencji. Poznaliśmy znaczenie takich terminów, jak ?czarny PR? i dowiedzieliśmy o pracy mediów nieco bardziej ?od kuchni?.

Drugim punktem był temat już bardziej sprecyzowany, a konkretnie temat ?fake news?. Termin spopularyzowany przez pana prezydenta Donalda Trumpa, dotyczy rozpowszechniania nieprawdziwych informacji, najczęściej na temat osób publicznych, we wszelakich mediach społecznościowych. Obecnie Internet ma ogromną siłę przebicia, o czym doskonale wiedzą władze państw, wynajmując ?trolli? piszących niepochlebnie o przeciwnikach politycznych. Pan Twaróg pokazywał nam sposoby działania fake news na przykładach, np. Rosji wspierającej wcześniej już wspomnianego pana Trumpa w wyborach prezydenckich.

Ostatni punkt kończący spotkanie dotyczył content marketingu, czyli tzw. marketingu treści. Określa się w ten sposób wszelkie treści rozpowszechniane w Internecie (artykuły, banery, podcasty) promujące daną markę, produkt. Chodzi tutaj o publikowanie treści, które zainteresują konkretną grupę osób, dając obustronną korzyść, lecz owocuje to przede wszystkim skuteczną promocją produktu.

Myślę, że wykład w dużym stopniu uświadomił nas, jak wiele informacji płynących z mediów może być zmanipulowanych, celowo wpływających na czyjąś korzyść lub niekorzyść. Na pewno każdy z nas teraz będzie podchodził z dużo większym dystansem do artykułów czytanych w Internecie, gazetach itd. Spotkanie uważam za jak najbardziej udane i liczę na kolejne w przyszłości.

Olaf Bober ? klasa 2a