28 października 2025 r. w naszej szkole odbyła się prezentacja przygotowana przez uczniów klasy 3G, poświęcona tematowi agresji, przemocy i hejtu w Internecie. Uczniowie rozmawiali o tym, jak rozpoznawać różne formy cyberprzemocy oraz jak skutecznie chronić siebie i innych przed zagrożeniami w sieci.
Spotkanie było częścią programu „CyberMoc – Bezpieczny Internet”, realizowanego przez Centrum Rozwoju Lokalnego. Jego celem było pokazanie, jak ważna jest świadoma i odpowiedzialna obecność w przestrzeni cyfrowej.
Podczas prezentacji omówiono m.in. pojęcia takie jak:
- agresja i przemoc – jak je rozpoznawać i jak reagować,
- hejt w sieci – dlaczego boli i jak się przed nim bronić,
- bullying (nękanie rówieśnicze),
- cyberstalking – natrętne śledzenie online,
- phishing – oszustwa internetowe polegające na wyłudzaniu danych,
- deepfake i AI – technologia wykorzystująca sztuczną inteligencję do tworzenia fałszywych nagrań i manipulowania informacjami.
Uczniowie dowiedzieli się, jak rozpoznawać niebezpieczne treści, weryfikować źródła informacji oraz jak reagować w sytuacjach zagrożenia.
Podkreślono, że hejt w sieci to również forma przemocy, która może powodować poważne konsekwencje emocjonalne. Ważnym elementem spotkania było przypomnienie zasad reagowania: nie odpowiadać agresją, wspierać ofiary, zgłaszać niepokojące treści i pamiętać, że reakcja to odwaga, a nie donoszenie.
Szczególnym punktem spotkania był film stworzony przez uczniów naszej szkoły, który w obrazowy sposób pokazał, jak słowa i zachowania w Internecie mogą wpływać na innych. Własna twórczość uczniów stała się impulsem do refleksji nad tym, jak każdy z nas może przeciwdziałać przemocy w sieci.
Prezentacja była częścią szkolnych działań profilaktycznych, mających na celu kształtowanie odpowiedzialnych i bezpiecznych zachowań w Internecie oraz edukowanie uczniów w rozpoznawaniu zagrożeń.
#CyberMoc #BezpiecznyInternet #wspieramymarzenia #CentrumRozwojuLokalnego #FundacjaEdukujeszRatujesz #EdukacjaCyfrowa #ŚwiadomiOnline #STOPprzemocywsieci #StopHejtowi


