W poniedziałek 29 maja 2017 roku w naszej szkole odbyło się "Święto matematyki", w ramach którego zaplanowano m.in. III Turniej Szachowy o Puchar Dyrektora Szkoły, Turniej ?1 z 10?, konkurs na plakat matematyczny czy Mistrzostwa Szkoły w Układaniu Kostki Rubika.
III Turniej Szachowy o Puchar Dyrektora Szkoły przeprowadził Tomasz Dziodzio z Miejskiego Klubu Szachowego Rybnik. Oto wyniki:
1 Agata Stebel 1b
2 Mateusz Górecki IIB
3 Mateusz Smrek 1b
4 Łukasz Frydrych IIB
5 Bartosz Wiszniowski 2f
6 Patryk Mocek 3f
Pełna lista wyników tutaj http://chessarbiter.com/turnieje/2017/ti_3742/
Wyniki Turnieju ?1 z 10? skierowanego do uczniów klas humanistycznych:
1 Weronika Bartoszek 1d
2 Julia Plisz 2d
3 Michalina Kowalczyk 2d
Konkurs na plakat matematyczny:
1 Zuzanna Musielak i Aleksandra Pieczka z klasy IA
2 Zofia Sądel z klasy IB
Mistrzostwa Szkoły w Układaniu Kostki Rubika
1 Kamil Salamon 1b czas: 19 sekund
Ponadto uczniowie pierwszych klas gimnazjalnych prezentowali projekty edukacyjne z zakresu ?Matematyki w praktyce?. Zmagali się z takimi zagadnieniami jak matematyka w dietetyce, astronomii, sztuce. Próbowali odpowiedzieć na pytania jak mierzono czas dawniej a jak mierzymy teraz? Statystyka źródło danych czy manipulacja? Podziękowania i brawa dla naszych najmłodszych za wysoki poziom prezentacji oraz odwagę w czasie wystąpienia.
Uczniowie klas matematyczno-fizycznych mieli przyjemność wysłuchać wykładu wygłoszonego przez dr. Michała Trzęsioka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach pt. „Problemy z mylącą intuicją – o eksperymentalnych zabawach matematyka z kozą i czego mądrzejsza strona może się nauczyć”. Wykład miał za zadanie wyjaśnić słuchaczom na czym polega paradoks Monty?ego Halla ? jeden z paradoksów opartych na rachunku prawdopodobieństwa. Nazwa paradoksu pochodzi od Monty?ego Halla, prowadzącego teleturniej „Let?s make a deal” (w polskiej wersji „Idź na całość”).
Treść paradoksu:
Zawodnik stoi przed trzema zasłoniętymi bramkami. Za jedną z nich (za którą ? wie to tylko prowadzący program) jest nagroda (umieszczana całkowicie losowo). Gracz wybiera jedną z bramek. Prowadzący program odsłania inną bramkę (co istotne ? anonsując, że jest to bramka pusta), po czym proponuje graczowi zmianę wyboru.
Intuicyjnie nie ma znaczenia, czy zawodnik pozostanie przy swoim wyborze, czy nie. Okazuje się jednak, że jest inaczej. Przy wyborze strategii pozostawania przy swoim pierwszym wyborze prawdopodobieństwo wygranej wynosi 1/3. Natomiast przy wyborze ?strategii zmiany? wynosi 2/3.
Oznacza to, że zawodnikowi opłaci się zmienić bramkę, ponieważ ma wtedy dwa razy większe szanse na wygraną. Paradoks wynika z niedocenienia informacji, jaką ?między wierszami? przekazuje prowadzący. Informacją tą jest wskazanie pustej bramki.
Innymi słowy poprzez otwarcie jednej z pustych bramek prowadzący zmniejsza liczność zbioru ?pustych bramek?, a w rezultacie prawdopodobieństwo przegranej z 2/3 do 1/3. ?Pozostałe? prawdopodobieństwo wygranej musi wynosić więc obecnie 2/3.
Tekst: Aleksandra Wolny-Kowalska
Zdjęcia: Adam Doliba